fredag 29 oktober 2010

Dags att göra något annat?

Ja, så känns det när man måste skriva sammanfattningar och börja plugga inför en tenta. Information om teori och modeller man ändå kommer glömma bort. Jag måste säga att det är lättare att ha kurser efter varandra som jag mestadels har haft i Uppsala, fast bättre att som här läsa under en hel termin. Jag har verkligen lärt mig i det stora varför organisationsförändringar oftast misslyckats, att det är skillnad mellan en extern och en intern förändringsagent, etc. Det här med att nu nöta detaljer intresserar mig inte alls. Jag är en generalist.

Generalisten funderar nu på om det här med pluggande har fått tillräcklig med tid. Ett formelt bevis på utbildning är bra och jag kommer aldrig ångra att tagit den chansen. Det jag läser intresserar mig verkligen och jag kommer ha användning av det, i jobb och i det privata.

Fast annat intresserar också.
Jag vet inte hur jag kom in på detta klipp

Men jag sökte vidare på Youtube-klipp och såg ett reportage av allas vår Anders Nord från Bergs och insåg att han som skrivit låten även pluggar grafisk formgivning och har startat ett eget klädesmärke på nätet, läste vidare på Wikipedia att han var andra halvan av Snook och någonstans här började jag bli imponerad och känna mig inspirerad.

Jag har läst mycket om positiv psykologi. Om hur det i grupper och organisationer ibland kan vara värt att fokusera på det man göra bra, belysa det, diskutera och lära av framgångsrika exempel. Det föder helt andra vibbar som lättare och kraftigare sprids mellan oss och i slutändan så utvecklas vi alla snabbare.

Därför min tanke: Vad ska jag fokusera på? Vilka är mina positiva egenskaper.

Jag tänker mig att det är lite som med sport. Det kan vara svårt att veta att man har en läggning för att hoppa högt om man inte provat på höjdhopp eller basket.

Det jag studerar bygger på vissa av mina personliga egenskaper och intressen. Beteendevetenskap och dynamik inom och mellan människor i situationer vi spenderar större delen av vårt liv på; arbetsplatser och organisationer.

För att koppla tillbaka till Daniel Ray-Adams. Han verkar göra sånt han tycker är kul och utvecklande. Studera är det allt som oftast. Men jobb då? Vart ska jag jobba? Jag kanske helt enkelt testa mig fram. Känner att det är dags för det. Känner också att det är dags för att spela in min musik och göra min grej igen. Efter fyra år i den abstrakta världen vill jag göra något praktiskt igen.

Jag behöver det. Det är så jag lär
Lite tänka, lite prova på.
Ja, det är nog så jag lever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar