måndag 15 mars 2010

Yarra Valley, Wineries

Första kvällen vi gick ut på Chapel Street, på utestället Lucky Coq, bekantade några sig med en storväxt lokalförmåga vid namn Justin. Vissa av grabbarna höll därefter kontakten med honom och efter OS-matcher, fotbollslirande och BBQ, herrmiddag, etc, föreslog han en vintur till de distrikt som han vuxit upp i, Yarra Valley. Bra idé tyckte vi och hyrde en minibuss. Med deltagare från de två svenskhusen på Hornby och Havelock Street begav vi oss iväg på söndagen inåt landet.

Vi fick en kanondag med strålande väder och fantastiska vyer över vinfält och gårdar. Jag som inte är någon vindrickare kunde inte riktigt känna skillnaden och njutning mellan Shiraz här och Shiraz där. Jag var dock med och provade på fem ställen, medan de andra provade vidare på ytterligare några fler. Men det var kul att höra de olika vinodlarna berätta om sina druvor och viner samt att prova lite olika druvsorter och blandningar.




Efter stängning åkte vi till Justins barnhem där hans föräldrar bjöd på mat och dryck. Det var en oväntad upplevelse. Huset låg mitt i en skog som klassas som regnskog. Huset stod mitt bland ståtliga fyrvånings träd och jag fick en känsla av Ewokernas återkomst. Det visade sig att det även var en farväl middag för familjens två döttrar som båda skulle utomlands. Vi blev lit tagna över hur öppet de välkomnat oss på en sådan speciell dag. Jag tror inte så många svenska familjer hade bjudit in 12 okända svenskar vid ett sådant tillfälle.


Gör min grej. Vissa kallar det för en Morgan

3 kommentarer:

  1. Morgan?
    Jag tycker det ser ut som Berts Molgan!

    SvaraRadera
  2. Kristin Wiksell17 mars 2010 kl. 12:32

    Hejsan! Ramlade in på din sida, vad häftigt att du är i Australien! Det är inspirerande när jag själv går i utlandsstudietankar. Ha det kanon!

    SvaraRadera
  3. Vin och gratismiddag. Värt!

    SvaraRadera