torsdag 25 februari 2010

Nedgången och vacker?



Vi bor på en rätt liten gata med andra hus tätt inpå. Det gör att man ofta glömmer bort att det är fint väder utanför då allt man ser är andra husväggar utanför fönstren. Detta gör även ljudet från Street inte når oss. Så när jag skulle gå till matvaruhandeln för att köpa mjölk ikväll möttes jag av trummor och festivalstämning. Det visade sig att det var marknad i våra kvarter. Flertalet stånd stod uppställda med krimskrams och restaurangerna var fullsatta. Framför Palais Theater köade folk inför en show med en känd komiker, Längs med strandpromenaden vandrade andra fridfullt. Trots att jag bor så nära, och det har varit många fina kvällar, var det här den första solnedgången jag beskådade i Melbourne.




Här är jag när jag kom hem från lite information på skolan igår. Jag är inskriven på fakulteten Arts här och spenderade dagen med 1000 andra "förstaårsstudenter" som hälsades välkomna och fick vete diverse matnyttiga saker som att en föreläsning skiljer sig från en lektion... Utanför på gräsmattorna hade alla olika klubbar och sällskap vid Monash satt upp tält likt en liten valrörelse för att locka nya medlemmar. Jag som är lite blyg gick snabbt förbi innan någon hann rycka tag i mig för samtal om lacrosse, asiatisk kristendom eller footy. Jag fastnade dock ändå längs vandringen och gick med i en förening för apor, tror jag. De skulle ha fest under kvällen och det lät kul, så jag cashade och begav mig mot bussen. Det tar vanligtvis en en timme att åka hem. Jag åkte dock åt fel håll så för mig tog det 2 timmar... Hade hoppats på att hinna till stranden innan kvällens utgång, men vid tidpunkten av kortets tillkomst var jag rätt less och i tidsnöd, så jag fick skippa det.



Här är några fler bilderna från kvällen. Jag försökte rycka upp mig och ha kul (dricka koffein i mängder), men som ni ser på bilden så var jag rätt slö och städad



Ungdomarna hade dock aproligt



Jag trodde jag var smart som sprang iväg från "festen" för att ta sista spårvagnen hem. Tydligen gick den bara några stationer för att sedan övernatta, så jag fick gå hem. När jag äntligen kom fram, kom de andra också hem med taxi. Hur ska jag se på det? Att jag förlorat 1h 20min av mitt liv? Näpp, jag lever som jag lär och använde tiden och mina nya ögon till att försöka se klart och jag tror att jag fann några tecken längs vägen. Igår kväll var jag:


Och för att jag skulle haft kul hade jag nog behövt vara:

1 kommentar:

  1. bilderna högst upp tog andan ur mig.

    jag avundas dig. njut av världen!

    kram från Uppsala

    SvaraRadera