tisdag 20 april 2010

Grattis på dödelsedagen...

...råkade någon skriva i ett sms till mig igår. Stavningsfunktionsfel på mobilen tänkte jag. Men vem har ett ord som dödelse inlagt i T9?

Jag satt till skolan till 20-tiden för att göra ett spanskaquiz på internet. Tjugo frågor som bygger på 30 sidors spansk historik. Man har två försök så i praktiken skriver man ut frågorna och skimmar igenom texten tills man hittar något svar som innehåller just de frågeorden. Jag får aldrig full poäng, men ligger runt 75% rätta svar, vilket är okej.

Här i Australien arbetar man nämligen ihop procent. Som exempel är min kurs inom Human Behavior uppbygd enligt följande
5 % Debattinlägg
25 % Presentation
40 % Uppsats
20% Klassprov
10% deltagande på lektioner

Jag fick 88% på min presentation för någon veckan sedan vilket då innebär att jag tjänade ihop 22% (0.88*2).
För att få högsta betyg High Distinction måste man få sammanlagt 80%. Fattar ni?

Födelsedagen då
Ingen direkt ångest i år som jag hade när jag fyllde 25 (som vissa säkert minns). Men för att vara på den säkra sidan höll jag mig som sagt på skolan hela dagen. Väl hemma köpte jag lite tårtingredienser för att bjuda huset på lite sugar shock. Paulina och Malin hade förutspått min tomma hungrande mage och bjöd på middag. Klockan tickade vidare och tillslut kändes det lite sorgligt att dagen faktiskt var över. Det är ändå rätt kul att få uppmärksamhet på sin dag.

Gick även och hämtade några paket som kommit med posten så lite klappöppning blev det spårvagnen i morse.

Nu sitter jag och skriver på en presentation jag ska ha på tors. Det kommer gå bra, fast jag är grymt less på min grupp. Utvecklande men energikrävande. Jag har hamnat med fyra personer som inte delar min syn på arbetet. De tycker nog inte att jag bidrar med så mycket, vilket gör mig omotiverad och less. Språk är viktigt. Det är svårt att ta kommando när man inte kan föra sin talan fullt ut.

2 kommentarer:

  1. Hej Bertis! Längesen du stalka mig nu!

    SvaraRadera
  2. Kände att det var bäst för Herr H, han är ju känslig så..

    SvaraRadera