söndag 11 april 2010

Great Ocean Road Trip

Jag, Paulina och Malin insåg att lediga påsklovsdagar är utmärkta för att åka ner till Great Ocean Road och beskåda Australiens sydliga surfstränder samt de raukiga Tolv Apostlarna. Sagt och gjort, vi hyrde bil och några automatiska kilometrar senare nådde vi Torquay, surfmeckat. I dessa trakter grundades Quicksilver samt Rip Curl, två av surfvärldens största märken. Jag som hade följt internetsändningarna från Rip Curl Pro på legendariska Bells Beach var så klart intresserad av ifall vågorna var tillräckliga så att det var tävlingsdag. Det var det på stranden brevid Bells, Winkipop, så vi drog dit på en gång.



Lycka för mig var att vi hann med att se de sista heaten för dagen, varav Kelly Slater var med i en av dem. KS (som också är initialerna för min pappa) har vunnit VM 9 ggr!


Natten spenderades i Torquay. Tjejerna som var till sig över att få åka på trip med en riktig äventyrare hade bestämt att vi skulle sova i bilen utan liggunderlag, dock med täcken och kuddar. Jag kan inte påstå att det var en höjdare, men utan läxor och tvång kan man leva med att tumma på sin skönsömn. Dagen efter gick vi till turistinformationen och frågade vad som var "måstesegörasaker" , gick på surfmuséet, kollade i surfbutiker varav en av dem fick äran att sälja en våtdräkt till mig. Med lista på lite skönt ögon- och själagodis drog vi sedan vidare efter Vägen.






Ett av stoppen var vid en skog som hade ett vattendrag fallande

Inlägg under pågående arbete




Ett annat vid stranden i Johanna där surftävlingen avgjordes och vanns av just Kelly Slater



Tillslut nådde vi vårt huvudmål, Australiens svar på Gotlands raukar, apostlarna


Den här bilden är till hon som gillar att mjölka kor



Berusade på den vackra skymingen vid apostlarna bestämde vi oss för att vända vår färd hemåt igen för att slippa köra så långt sista dagen. Det innebar mörkerkörning på smalt slingrigt väglag med risk för att döda kängrudjur och annat vilt. Det gick dock bra. Väl framme i Apollo Bay strosade vi runt vid 20-tiden för att hitta ett mysigt hak att äta på. Fram och tillbaka gick vi utan att kunna bestämma oss för något lämpligt, med avseende till plånbok och smak. Kanske var det ett tecken på att vi var slitna och trötta. Kanske var det därför vi gick runt till 21 och skulle precis bestämma oss för ett ställe när det visade sig att det stängde för kvällen, precis som byns alla andra matställen. Hungriga och matta gick vi mot bilen och i skenet av gatuljus uppmärksammade Paulina, något som kom att ge större magknip än hungern, en buckla på ena dörren...

Vilket bakslag! När hände det? Jag körde in i buskarna iväg från Johanna Beach, men en buckla!...? Tur att vi tagit extra försäkring som tar ner maxbeloppet från 2500D till 500D.
Jag kom på att jag tagit bilder på bilen när jag hämtade den. Kanske kan man be någon som är duktig på Photoshop klippa in bucklan på en sån bild. Då kanske vi skulle kunna komma undan med det...av någon anledning gick jag då även runt på andra sidan bilen och kollade...VA FAN!

Ännu en buckla, på förarsidan!
Det måste ha varit släpet vi stod bredvid på surftävlingen... Klantigt! Vuxna hade säkert aldrig ställt sig bredvid ett löskopplat släp. Suck..

Vi satte oss i bilen och pratade lugnt och sansat om det hela. En tusenlapp var. Det är som det är
Men jag kunde ändå inte släppa det och tog fram kameran för att se hur bilderna såg ut. Jag bläddrar tillbaka från surf och strand och vad ser jag! En svag skugga på exakt samma ställe som bucklan är på. JAAA! Den fanns redan!
I extas bläddrar jag vidare för att se på andra sidan, jag ser bilden, bläddrar dock förbi i bara farten men känner pulsen gå upp. Som om att hjärnan hann skicka ut signaler till kroppen innan jag egentligen själv hann att förstå, jag bläddrar tillbaka och ser..JA! Bilden avslöjar även en buckla på andra sidan!

HAHA, årets vändning på tom mage!

Vi som missat middagen för vi snålat på dollarna åkte på ett bakslag som kostade 3300kr för att sedan VINNA tillbaka 3300kr!

Det må alltså varit dumt att ställa sig nära ett släp, men det var riktigt smart och vuxet att ta bilder på bilen innan vi hyrde den!




Sista stoppet gjordes i Jan Juc där jag inveg min våta beklädnad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar